liberta.bg
Published on liberta.bg (https://liberta.bg)

Каталог > Богомил Николов: В този процес на вдигане на цените и ние сме съучастници, защото не се заявяваме

Когато държавните институции спорят, това за бизнеса означава, че може да прави каквото си иска, казва той

Ток, вода, мобилни оператори вдигнаха цените от началото на годината. Защо сега и колко още може хората да понесат тези увеличения. ДДС за хляб и ресторанти се върна на 20%. Как ще се справяме… Пред ФАКТИ говори Богомил Николов от „Активни потребители“.

- Г-н Николов, за честита Нова година много цени се вдигнаха в България. Защо се стигна до това. Говорим за ток, вода, мобилни оператори…
- Не съм сигурен, че много цени са се вдигнали. Просто се вдигна много голям шум около всичко това. Това, което стана с мобилните оператори, стана и миналата година, стана и по-миналата година.

- Тогава те се оправдаваха с инфлацията, а сега тя е ниска?
- Така, така. Това е резултат от натрупвания. Ще се повторя. Мобилните оператори направиха това миналата година, че защо да не го направят и сега. Тук общественият дебат се оказа абсолютно безполезен, абсолютно непродуктивен. Да, водим някакъв дебат, но нищо не се случи. Да ви върна към кризата с тока. И миналата година по това време пак говорихме за обезщетения, как да се реши проблемът. Сега - 13 месеца по-късно, водим абсолютно същия разговор от същите изходни позиции. Пак говорим за връщане на ДДС за хляба и за ресторантите. Това са конкретни две неща - за хляба и ресторантите. Някак не мисля, че трябва много да драматизираме ситуацията, а трябва да търсим разговор за тези конкретни сектори. Има и друго. Останалите сектори също гледат какво се случва и не трябва да го забравяме това. Ако те видят сега, че този номер ще проработи, ако и те решат да вдигат цени - тогава наистина вече ще говорим за вълна. Просто и другите сектори ще започнат да опитват - всеки кой както може.

- Но колко може да се понесе от хората. Това рефлектира върху бюджета на всяко едно семейство?
- Вижте, в този процес на вдигане на цените и ние сме съучастници, защото не се заявяваме. При 30% гласуващи и 0% протестиращи какво да очакваме от властта. Потребителите са силни пред телевизора и социалните режи. А в същото време другата страна – бизнесът, активно лобира всеки божи ден. Е, властта кого да слуша - гражданите, които ги няма, които са се скрили, или бизнеса. Ако искаме нещо да се промени, трябва да си го заявим.

- Връщането на 20% ДДС за ресторантите предизвика полемика, а това, все пак, бе кризисна мярка. Ковид вече отдавна го няма…
- Ковид го няма, но те сега ще загубят благинката, помощите си. Това е парадоксът. Бизнесът свикна на облекчения, а потребителите не видяха по-ниски цени. Сега бизнесът казва, че ще вдигне цените и ще стане за вас скъпо, разбирай за потребителите, ако не си запазят облагите. И понеже властта чува само бизнеса, политиците са по-склонни да запазят привилегията за тях. Това е някакъв много странен разговор. Ако искаме да има помощ за хората, които не могат да си позволят много неща, то нека това да бъде през социална програма - дали ще бъде купони, дали ще е нещо друго, дали ще са ваучери - няма значение. Да има конкретна помощ за конкретни хора, а не да се подпомага бизнесът и да има пазарни вмешателства. Точно тези вмешателства произвеждат порочни резултати. Правят печалба за бизнеса, а не по-добри цени за нас – потребителите. И политиците вместо да слушат нас – многото, слушат онези, които са по-добри лобисти. За това хората, гражданите, потребителите трябва да се научим да се заявяваме. Иначе политиците винаги ще слушат онези, които им говорят на ушето .

- Но къде са държавните органи, които трябва да защитават правата на гражданите. Комисия за защита на конкуренцията, Комисия за защита на потребителите…
- Много уместен въпрос. Комисията за защита на потребителите май остана единствената, която е с редовен мандат. Всички други са с изтекли мандати. Именно комисиите са тези, които трябва да защитават по-слабата страна на пазара – потребителите. Но ръководителите на тези комисии толкова са скрити в тази ситуация, че вече не им помним и имената даже. Не си спомням скоро да съм видял интервю на някой от ръководителите в тези комисии. Кадрите в тези институции толкова са се принизили. Но има и друго – тези ръководители просто нямат мотивация за работа, защото не знаят още колко време ще са на поста. И тук трябва да се замислим дали не отидем малко по-напред относно тези формално независими институции. Да помислим дали те не е добре да станат част от изпълнителната власт, за да може да им се търси отговорност. Какво стана сега при кризата с тока. КЕВР и Министерството на енергетиката взаимно се обвиняваха кой е трябвало да се грижи за преноса на електричество. КЕВР каза, че това е отговорност на министерството, те трябвало да инспектират мрежите. Когато държавните институции спорят, това за бизнеса означава, че може да прави каквото си иска.

Тагове: богомил [1], николов [2], Ток [3], вода [4], мобилни [5], оператори [6], цени [7], растат [8]

Liberta.bg

Стоян Тончев

Таня Анастасова

Светла Асенова

Полезни връзки
  • За реклама
  • Контакти
  • Подкрепете свободата на словото
  • Изработка на сайт от Artwebdesign.bg.

    Source URL:https://liberta.bg/bogomil-nikolov-v-tozi-proces-na-vdigane-na-cenite-i-nie-sme-suchastnici-zashchoto-ne-se-zayavyavame

    Links
    [1] https://liberta.bg/tags/bogomil [2] https://liberta.bg/tags/nikolov [3] https://liberta.bg/tags/%D1%82%D0%BE%D0%BA [4] https://liberta.bg/tags/%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B0 [5] https://liberta.bg/tags/mobilni [6] https://liberta.bg/tags/operatori [7] https://liberta.bg/tags/%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%B8 [8] https://liberta.bg/tags/rastat